Jak to vše začalo?

 Josef Roušal je živoucím příkladem toho, že miliony jde vydělat rukama, respektive krumpáčem a bez dotací. V roce 1998 začal s údržbou a realizacemi zahrad, v dalších letech pak otevřel vlastní Zahradnictví u Krtka v Dolních Měcholupech. Právě v zalesněném areálu za zahradnictvím v posledních dnech dokončuje svůj vlastní zábavní park pro děti s názvem Krtkův svět.

S podnikáním začal ve svých 20 letech. V době, kdy dnes většina lidí prakticky začíná vysokou školu. „Řekl bych, že to ale nebyl můj úplný začátek. Já jsem vlastně podnikal už odmala,” vypráví se smíchem Josef Roušal. „Vyrůstal jsem převážně s mámou, a proto jsem se brzo osamostatnil. Od 13 let se o sebe zhruba starám sám. Začalo to brigádou u souseda, kde jsem opravoval kola a dostával 4,20 Kč na hodinu.” Poté jsem opravoval kola, motorky i auta a následně je začal kupovat a prodávat.


Jak jsem začal dělat zahrady?


„To přišlo vlastně jednoduše. (smích) Když jsem se v patnácti rozhodoval, kam jít na střední školu, tak u nás v Průhonicích byla zahradnická škola. Já si říkal, že to mám blízko, tak půjdu na zahradníka,” směje se Josef Roušal. Pro celou myšlenku se nadchl a ještě při škole rozjel další ze svých podnikatelských nápadů. „Postavil jsem si doma pařník, ve kterém jsem začal pěstovat řízky rostlin. Na zahradě jsme měli i skleník, tak jsem v něm začal pěstovat rajčata. Ze školy jsem o přestávkách chodil rajčatům topit a potom jsem je prodával. Nejdříve jsem si v pařeništi udělal třeba 20 tisíc řízků rostlin a myslel jsem si, jak se ze mě stane milionář. Nakonec mi ale mnoho uhnilo. Nenechal jsem se odradit a vše jsem dělal stále dokola. Nakonec jsem měl na zahradě malé zahradnictví s cca 20 tis. Rostlin různých druhů.” 

Po škole pracoval u dvou zahradnických firem, ale věděl, že tohle pro něj není ta správná cesta. V roce 1998 si založil živnost a začal pracovat na údržbách a realizacích zahrad. „První rok jsem neměl žádné zaměstnance, všechno jsem dělal sám. Samozřejmě, že jsem začínal menšími projekty. Sázel jsem třeba jahody a plel. Učil jsem se od zkušenějších a do realizací jsem pronikal postupně. Já se nikdy ničeho moc nebál, a tohle byla navíc věc, která mě hrozně bavila.”


V následujícím roce přicházely další a další zakázky, proto už nabral několik brigádníků. Za dva roky od založení živnosti otevřel svoje první zahradnictví v Čestlicích. „Byl to takový můj první pořádný sklad, kde si zároveň lidi mohli sami nakoupit stromy, keře i rostliny na zahradu. S provozem mi tenkrát pomáhala ještě moje babička s dědou,” vypráví Josef Roušal. Zahradnictví v Čestlicích fungovalo až do roku 2007, kdy se přestěhoval do Dolních Měcholup. 


Když je práce příliš…


„Hodně věcí jsem v životě musel přehodnotit. Firma se rozjela ve velkém a já si myslel, že všechno dokážu sám. Pak to ale na mě dolehlo a přišlo vyhoření. Dřív jsem si nedokázal představit, že by se mi něco podobného mohlo stát, ale stalo, a já jsem byl psychicky na dně. Bylo to jednoduše přepracování. Dlouhou dobu jsem pracoval a žil na 1000 %, všechny peníze jsem vydělal rukama – krumpáčem a lopatou. Pak najednou přišlo něco, co jsem vůbec neznal. Došlo mi, že se musím naučit pořádně delegovat práci i na ostatní a přesměroval jsem svoji energii na nový projekt. Díky tomu všemu jsem získal velkou životní lekci, a jak se říká, co tě nezabije, to tě posílí.”

Inspirovaly mě mé děti


V současné době se už realizacím zahrad věnuje méně. Pozornost teď totiž zaměřil na svůj nový projekt, kterým je stavba dětského zábavního parku a zahradnictví U Krtka na rozloze 70 000m2. „Když jsem téměř před 18 lety kupoval pozemek v Dolních Měcholupech, vůbec mě nenapadlo, že bych na něm někdy postavil kromě zahradnictví i něco jiného. Nápad na park pro děti přišel v době, kdy se i nám rozrostla rodina. Měl jsem pocit, že zase potřebuju pracovat na něčem novém a děti mě inspirovaly k tomuto projektu,” vypráví Josef Roušal.. „Před 18 lety jsem tyto pozemky kupoval postupně na splátky i když byli cenově nadhodnocené ale vyplatilo se vydržet a nenechat se udolat uředním šimlem. Už 17 let jenom zařizuju všechna povolení. Kdybych se měl zhroutit pokaždé, když mi na úřadě řekli NE, tak tu dávno nejsem. Nechápu tuto byrokracii, musel jsem zaplatit spoustu pokut,“ říká se smíchem Josef Roušal. 


„Celý areál si plánuju sám. Vím o každé trubce, stavbu si projektuju, vymýšlím atrakce i nejrůznější zákoutí.” Oproti klasickým dětským zábavním parkům bude tenhle jiný. Nejzásadnějším rozdílem je, že je zasazený v lese a veškeré atrakce jsou vyrobeny ze dřeva, aby nijak nenarušovaly okolí. Nečekejte tedy žádné plasty nebo křiklavé barvy. 

Jak bude park vypadat?


Součástí areálu bude vodní svět, klouzačka, venkovní divadlo, houpačky, nejrůznější prolézačky, trampolína, ale také obří dřevěný krmelec. Po celém parku najdete nespočet dřevěných soch lesních zvířat, ale zároveň tu najdete i živá zvířata. Rodiče si přijdou na své ve velké jídelně s občerstvením nebo zmrzlinou. Dále bude z jednoho patra udělaná dětská herna. „Tu taky nebudeme skládat z technických atrakcí, jako je běžné, ale budou ze dřeva,” vysvětluje Josef Roušal. 


Za pohádkovým lesem s malebnými domečky pro známé pohádkové postavy se bude nacházet také jejich vlastní ZOO. První část parku s kinem a restaurací by měla být otevřená během června 2020. V divadle budou pro děti probíhat nejrůznější divadelní představení a večer se pak prostor může proměnit v letní kino. S dokončením ostatních částí se bude pokračovat v následujících měsících a ve finále si budete moct koupit vstupné buď do celého areálu, kina, ZOO a nebo jen parku. 


Jídelna bude přístupná zvlášť z ulice a zvlášť z parku, takže se sem na oběd budete moct zastavit i bez vstupu do areálu. Pro hosty bude venku k dispozici také posezení. 

Do budoucna by rád využil také louku za lesem, kde by se prý mohly pořádat koncerty a vznikl by tu ještě druhý vodní svět, ale tentokrát se slanou vodou. V parku budou také naučné stezky, hmyzí hotely a nejrůznější dílničky. „Plánů a nápadů mám pořád spoustu, ale musím je realizovat postupně. Teď je potřeba dokončit to, co je zásadní.”


Právě teď se dokončují poslední přípravy první části parku a v cca červnu se do něj budete moci podívat sami. Josef Roušal je jednoznačně dříč s vizí a hlavou plnou nápadů. „Tolikrát se mi stalo, že mi lidé říkali, že něco nejde, ale já asi vnitřně slovo NE ani neznám. Pro mě je motivací, abych vymyslel jiný způsob, jak svůj plán zrealizovat. Za celou dobu, co podnikám, jsem nevyužil jediné dotace. Mám heslo bez dotace jenom z práce „“ Mám pocit, že to je jako, když běžíte olympiádu s dopingem. Je to asi nějaké vnitřní přesvědčení, ale já si vždycky stál za tím, že chci raději postupně a časem něco dokázat sám za sebe – už jen pro ten pocit, že je to moje,” říká na závěr Josef Roušal. 






Komentáře

Oblíbené příspěvky